سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های مفید

نظر

در بازار فارکس، تحلیل‌های متفاوتی برای پیش‌بینی روند قیمتی ارزها و تصمیم‌گیری دربارة معاملات استفاده می‌شود. دو دسته‌بندی مهم از انواع تحلیل فارکس، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال است. همچنین تحلیل سنتیمنتال نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه به تشریح انواع این تحلیل‌ها در بازار فارکس می‌پردازیم. برای دریافت تحلیل های درست و حرفه ای به وبسایت اکونومیک مراجعه کنید.

تحلیل تکنیکال یا فنی

تحلیل تکنیکال فارکس شامل بررسی تاریخچه قیمت‌ها و الگوهای آن، برای تعیین مکان و زمانی است که احتمال بالاتری برای ورود و خروج از معامله دارد. به عبارت دیگر، با این نوع تحلیل، می‌توان به حرکت قیمت‌ها در گذشته نگاه کرد و شرایط فعلی معاملات و حرکت پیش‌رو قیمت‌ها را تعیین کرد. تحلیلگران تکنیکال بر این باور هستند که همه چیز در نمودار‌ها مشخص می‌شود و تاریخ تمایل دارد که دوباره تکرار شود. درواقع یک نمودار قیمت، تمام اطلاعات موجود آن را منعکس می‌کند؛ به‌طوری‌که اگر قیمت خاصی در گذشته به‌عنوان یک سطح حمایت حفظ می‌شد، معامله‌گران آن را زیر نظر خواهند داشت و معاملات خود را حول آن سطح قیمت در گذشته، تنظیم می‌کنند.

این نوع تحلیلگران، به‌دنبال پیدا کردن الگوهای مشابهی هستند که در گذشته شکل گرفته و ایده‌های تجاری‌ را هم شکل خواهد داد؛ بنابراین معتقدند که قیمت‌ها احتمالاً به‌همان شیوة قبلی می‌توانند ادامه پیدا کنند. آنها نمودار‌ها را که ساده‌ترین راه برای به‌ تصویر کشاندنِ تاریخچة قیمت‌هاست، تحلیل می‌کنند و احتمالاتی را جهت تعیین قیمت در آینده، درنظر می‌گیرند.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

در این نوع تحلیل، معامله‌گران به تجزیه و تحلیل قیمت ارز براساس عوامل اقتصادی و سایر عوامل مؤثر بر ارزش ارز، می‌پردازند. تجزیه و تحلیل فاندامنتال، به پیش‌بینی قیمت‌های آتی ارزهای خارجی کمک می‌کند. این پیش‌بینی‌ها، براساس شاخص‌های اقتصادی تعیین می‌شود؛ شاخص‌هایی همچون تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، نرخ بهره، نرخ بیکاری و عوامل ژئوپلیتیکی (جنگ‌ها، بی‌ثباتی‌های سیاسی و...).

برای آگاهی از انواع تحلیل فارکس باید دانست که تجزیه و تحلیل فاندامنتال، شامل ارزیابی رفاهِ اقتصادی یک کشور و درنتیجه، ارز است. با ارزیابی روند نسبی قیمت‌ها، معامله‌گران سلامت نسبی اقتصاد یک کشور را تعیین می‌کنند و درخصوص معاملات آینده، تصمیم‌گیری مناسبی خواهند داشت.

تحلیل سنتیمنتال یا احساسات معامله‌گران

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار، هر کدام نظری درباره شیوة عملکرد و حرکت بازار دارند؛ این افکار و نظرات به موقعیت آنها در بازار بستگی دارد. بازار فارکس متشکل از معامله‌گران خُرد و کلان است؛ به‌طورمثال اگر شما یک معامله‌گر خُرد باشید و فکر کنید که قرار است دلار بالا برود، اما سرمایه‌گذاران بزرگ معتقد باشند که دلار در وضعیت خوبی قرار ندارد، نظر شما نمی‌تواند در بازار تعیین‌‌کننده باشد و نمی‌توانید بازار را به‌ نفع خودتان حرکت دهید.

درواقع در این نوع تحلیل، احساس معامله‌گر نسبت به بازار اهمیت دارد؛ چه بازار صعودی باشد یا نزولی، این معامله‌گر است که تصمیم می‌گیرد چگونه با درک احساسات بازار، استراتژی معاملاتی مناسبی را به‌کار بگیرد.

سخن آخر در رابطه با انواع تحلیل فارکس

در این مطلب با انواع تحلیل در بازار فارکس آشنا شدید. باید بدانید که هر استراتژی تحلیل، از اهمیت یکسانی برخوردار است و از هیچ‌کدام نمی‌توان چشم‌پوشی کرد؛ درواقع ترکیبی از تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و احساسات، بهترین تحلیل خواهد بود. هر تکنیکِ تجزیه و تحلیل، به پشتیبانی دیگری نیاز دارد تا داده‌های کافی را در‌مورد بازار فارکس به ما بدهد. معامله‌گران حرفه‌ای فارکس، می‌دانند چگونه از این سه نوع روش تحلیل بازار فارکس به‌طور مؤثر استفاده کنند.